Úradné hodiny
Pondelok: 07:00 - 12:00, 12:30 - 15:30 / Utorok: 07:00 - 12:00, 12:30 - 15:30
Streda: 07:00 - 12:00, 12:30 - 16:30 / Štvrtok: 07:00 - 12:00, 12:30 - 15:30
Piatok: 07:00 - 11:30
Kontakt
Bc. Marianna Šamudovská
072 05 Bracovce 275
Tel:056/6495318, 0902 648 292
e-mail: obecbracovce@centrum.sk
Matričný úrad Bracovce zahŕňa do svojho matričného obvodu okrem obce Bracovce aj obce: Ložín a Falkušovce od roku 1950. Matričný úrad prijíma ústne a písomné žiadosti občanov svojho matričného obvodu, ale spracúva, zapisuje a vydáva doklady o všetkých matričných udalostiach, ktoré sa udejú v tomto obvode bez ohľadu na trvalý pobyt osoby, ktorej sa matričná udalosť týka.
Zákon NR SR č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov upravuje vedenie matrík a s tým súvisiace práva a povinnosti fyzických osôb a úloh orgánov verejnej moci.
Matrika je štátna evidencia o osobnom stave fyzických osôb, ktoré sa narodili, uzavreli manželstvo alebo zomreli na území Slovenskej republiky, a štátnych občanov Slovenskej republiky, ktorí sa narodili, uzavreli manželstvo alebo zomreli v cudzine.
Do matriky sa zapisujú údaje o narodení, uzavretí manželstva a úmrtí a údaje o iných skutočnostiach rozhodujúcich pre zistenie alebo overenie osobného stavu, najmä údaje o osvojení, určení rodičovstva a o rozvode manželstva. Predmetom zápisu do nej sú matričné udalosti, ktoré nastali na území Slovenskej republiky a v cudzine, ak ide o štátneho občana Slovenskej republiky.
Matrika je verejná listina. Verejnými listinami sú aj rodný list, sobášny list a úmrtný list (ďalej len "úradný výpis"), potvrdenia vyhotovené o údajoch zapísaných v matrike a doslovné výpisy z matrík. Matriku ako výkon štátnej správy vedie obec, v hlavnom meste SR Bratislave a v meste Košiciach mestská časť.
Elektronická matrika je špecializovaným portálom, na ktorom sú zverejnené elektronické formuláre, ktorých vyplnením a podpísaním zaručeným elektronickým podpisom môže občan Slovenskej republiky, cudzinec prihlásený na pobyt na území Slovenskej republiky alebo cudzinec, ktorému bol udelený azyl na území Slovenskej republiky, využívať na úseku matrík vybrané elektronické služby matričných úradov, ministerstva a okresných úradov a zároveň informačným systémom, ktorý slúži na zber, uloženie, spravovanie a poskytovanie údajov v elektronickej podobe a zabezpečuje vzájomnú elektronickú komunikáciu medzi orgánmi verejnej moci na úseku matrík. Správcom a prevádzkovateľom informačného systému elektronická matrika je ministerstvo.
Elektronické služby matrík –bližšie informácie na portáli https://portal.minv.sk
Rodný list
Poplatok
• 7,00 € za každý exemplár
Zápis novorodenca:
Zápis sa uskutočňuje v mieste kde narodenie nastalo.
• ak sú rodičia zosobášení: na matričný úrad príde otec dieťaťa predloží sobášny list, svoj a manželkin občiansky preukaz
• ak rodičia nie sú zosobášení: na matričný úrad prídu obaja rodičia predložia svoje rodné listy a občianske preukazy, rozvedená matka predloží právoplatný rozsudok o rozvode, vdova predloží úmrtný list manžela
Sobášny list
Poplatok
• 7,00 € za každý exemplár
Ak sú obaja snúbenci štátni občania SR a zo spádových obcí matričného obvodu:
• tlačivo žiadosti je možné vyzdvihnúť len v kancelárii matričného úradu
• vyplnené tlačivo sa kontroluje v prítomnosti oboch snúbencov v kancelárii matriky
• ku kontrole žiadosti sa predkladajú občianske preukazy snúbencov, rodné listy, u rozvedených právoplatný rozsudok o rozvode, u vdovcov úmrtný list manželského partnera, rodné listy spoločných maloletých detí a maloletých detí snúbenky, u ktorých nie je určený otec.
Podanie žiadosti o uzavretie manželstva:
Ak sú obaja snúbenci štátni občania SR s trvalým pobytom mimo matričného obvodu:
• všetky náležitosti ako pri predchádzajúcom prípade predkladajú snúbenci matričnému úradu podľa trvalého pobytu jedného z nich. Tento matričný úrad vykoná kontrolu údajov a vystaví povolenie na uzavretie manželstva pred iným ako príslušným matričným úradom - tzv. delegovanie sobáša
Ak jeden zo snúbencov je cudzí štátny občan:
• za štátneho občana SR všetky náležitosti ako pri prvom prípade
• za cudzieho štátneho občana platný cestovný doklad, rodný list, u rozvedených právoplatný rozsudok o rozvode, u vdovcov úmrtný list manželského partnera a osvedčenie o právnej spôsobilosti na uzavretie manželstva
Ak je domovským štátom cudzinca krajina, s ktorou SR nemá medzištátnu dohodu, musia byť ním predkladané verejné listiny apostilované; listiny musia byť úradne preložené do slovenského jazyka /okrem dokladov v češtine/; pri príprave uzavretia manželstva s cudzím štátnym občanom na území SR odporúčame priebežne spolupracovať s matričným úradom.
Ak ani jeden zo snúbencov nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky (bez ohľadu na štátne občianstvo snúbencov); predkladajú žiadosť a doklady uvedené v predchádzajúcich prípadoch ktorémukoľvek matričnému úradu.
Žiadosti na uzavretie manželstva pred orgánom cirkvi sa podávajú na matričnom úrade príslušnom podľa sídla kostola.
Úmrtný list
Vybavovanie úmrtia občanov, ktorí zomreli v územnom obvode matričného úradu:
• predkladajú sa listy o prehliadke mŕtveho minimálne v troch exemplároch,
• dokladá sa: občiansky preukaz zosnulého (pri cudzincoch cestovný doklad), rodný list, sobášny list, úmrtie vybavujú pozostalí mŕtveho priamo alebo prostredníctvom pohrebnej služby,
• úkon nie je spoplatnený.
Poplatok
• 7,00 € za každý exemplár
Osobitná matrika
Ak matričná udalosť (narodenie dieťaťa, sobáš, úmrtie) nastala v cudzine, zapisuje sa do osobitnej matriky.
Osobitná matrika je zriadená pri Ministerstve vnútra SR v Bratislave.
Osobitná matrika neprijíma osobne podané žiadosti o zápis.
Zápis sprostredkuje zastupiteľský úrad SR v zahraničí alebo matričný úrad podľa miesta trvalého pobytu alebo posledného trvalého miesta pobytu občana na území SR, alebo ktorýkoľvek matričný úrad, ak žiadateľ nikdy nemal trvalý pobyt na území SR.
Za maloleté dieťa žiada o zápis rodič, za zosnulého niekto z najbližších pozostalých.
Predkladané doklady:• originál cudzozemského matričného dokladu /rodného listu, sobášneho listu, úmrtného listu/ úradne preložený do slovenského jazyka, preklad sa nevyžaduje len z jazyka českého
• matričné doklady vydané v štáte, s ktorým Slovenská republika nemá uzavretú zmluvu o právnej pomoci, musia byť pred úradným prekladom vyššie overené v danom štáte, t. j. legalizované alebo opatrené overovacou doložkou podľa Haagskej dohody /Apostille/
• platný občiansky preukaz alebo osvedčenie o štátnom občianstve SR
• ďalšie doklady podľa usmernenia matričného úradu, napr. rozsudok o rozvode, sobášny list rodičov pri zápise narodenia dieťaťa, žiadosť o zapísanie ženského priezviska bez prechyľovacej koncovky a pod.
Vydávanie výpisov z matriky a nazeranie do matriky:
Matričný úrad vyhotoví úradný výpis, tzn. rodný list, sobášny list alebo úmrtný list, alebo umožní nazrieť do matriky a robiť z nej výpisy:• osobe, ktorej sa zápis týka a členom jej rodiny
• osobe, ktorá má právoplatným rozhodnutím súdu zverené dieťa do osobnej náhradnej alebo obdobnej starostlivosti.
Spôsob vyžiadania: osobne v kancelárii matričného úradu alebo písomne
Potrebné doklady:
• občiansky preukaz alebo iný doklad totožnosti
• iné listinné doklady, ak z dokladu totožnosti nie je možné určiť príbuzenský vzťah žiadateľa k osobe, ktorej matričný výpis žiada
• Poplatok za vydanie matričného dokladu je 7,00 €
Matričné doklady určené na použitie v zahraničí musia byť vyššie overené, t. j. legalizované alebo apostilované, ak Slovenská republika nemá s krajinou určenia medzištátnu zmluvu o uznávaní verejných listín!
Legislatíva
Zákon č. 154/1994 Zb. o matrikách
Žiadosť o zápis do osobitnej matriky / prvé zaevidovanie /
Podľa § 23 zák. č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov sa žiadosť o zápis matričnej udalosti do osobitnej matriky podáva na:
Prvotné zápisy do osobitnej matriky sa nepodávajú priamo na pracovisku osobitnej matriky.
Poplatok za žiadosť o zápis matričnej udalosti, ktorá nastala v cudzine do osobitnej matriky je 15 €.
Zápis sa vykoná na základe rodného listu, sobášneho listu alebo úmrtného listu vydaného cudzím štátom, dokladu o štátnom občianstve Slovenskej republiky, zápisu o narodení, uzavretí manželstva alebo úmrtí spísaného zastupiteľským úradom alebo matričným úradom a ďalších relevantných listín. Prvý úradný výpis z osobitnej matriky je bez poplatku.
K zápisu do osobitnej matriky odporúčame predkladať matričné doklady vydané cudzím štátom vo forme úradne osvedčenej kópie. Zo spisového materiálu verejné listiny nevraciame.
V súlade s uplatňovaním Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1191 zo 6. júla 2016 o podporovaní voľného pohybu občanov prostredníctvom zjednodušenia požiadaviek na predkladanie určitých verejných listín v Európskej únii a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012 k zápisu matričnej udalosti do osobitnej matriky sa verejné listiny ( rodný list, sobášny list, úmrtný list ) predkladajú bez vyššieho overenia apostil. Nariadenie sa nevzťahuje na VL vydané orgánmi tretích štátov.
Úradný výpis z osobitnej matriky – duplikát rodného, sobášneho, úmrtného listu
Úradný výpis - duplikát je spoplatnený sumou 7 eur, podľa zák. č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, Položka 2, písm. b).
Vzory žiadostí (o úradný výpis z osobitnej matriky – duplikát) sa nachádzajú nižšie. K žiadosti treba priložiť potvrdenie o úhrade správneho poplatku.
Správny poplatok
Možné spôsoby úhrady správneho poplatku:
Pre úhradu správnych poplatkov použite nasledovné kódy:
UPOZORNENIE:
Žiadame klientov, aby k žiadosti o úradný výpis (duplikát) nezasielali správne poplatky v hotovosti.
OSOBITNÁ MATRIKA vydáva len matričné doklady evidované v osobitnej matrike, o úradné výpisy bežných matrík je možné požiadať ktorýkoľvek matričný úrad v SR.
Vydanie viacjazyčného štandardného formulára k matričnému dokladu
Vyhotovenie viacjazyčného štandardného formulára /VŠF/ podľa článku 7 Nariadenia EPaR (EÚ) 2016/1191 zo 6. júla 2016 o podporovaní voľného pohybu občanov prostredníctvom zjednodušenia požiadaviek na predkladanie určitých verejných listín v Európskej únii a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012 – je spoplatnené sumou 7 € podľa zák. č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, Položka 2, písm. p). Potvrdenie o platbe je potrebné priložiť k žiadosti o vydanie úradného výpisu z osobitnej matriky.
Informácia o správnom poplatku bod č. 3
5. Vyššie overenie dokladov do cudziny
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (oddelenie matrík) vykonáva vyššie osvedčenie do cudziny na úradné výpisy vydané osobitnou matrikou a právoplatné rozhodnutia okresných úradov o povolení zmeny mena a priezviska ( na originál verejnej listiny ). Každý úkon vyššieho overenia je spoplatnený sumou 15 € podľa zák. č. 145/1995 Z. z . o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, položka 3, bod 1. Potvrdenie o platbe je potrebné priložiť k žiadosti o vykonanie vyššieho osvedčenia verejnej listiny. Vzor žiadosti nižšie.
Informácia o správnom poplatku bod č. 3
E-mail: osobitnamatrika@minv.sk, om.ormp.svs@minv.sk
Informácie o lehote vybavenia zápisov do osobitnej matriky neposkytujeme ani telefonicky ani mailom. Zápisy sa spracúvajú chronologicky ako boli na osobitnú matriku doručené.
Aký je december, taký má byť celý rok.
Slnko vychádza:7:09
Slnko zapadá:15:39